Projekidé |
I Danmark findes spredt rundt i det ganske land en rigdom af kulturminder fra oldtiden bestående af gravhøje, jættestuer og stendysser. Dette pilotprojekt tager udgangspunkt i at formidle nogle af disse kulturminder via internettet og på en virtuel måde, så den besøgende kan bevæge sig omkring og ind i gravhøjen.
|
 |
3D Model
|
En nødvendig forudsætning for projektet var at genskabe Kongehøjen i en fotorealistisk 3D model. For at gøre modellen så autentisk i både form og tekstur, blev den fremstillet ved hjælp af fotogrammetri og PhotoModeler. |

|
Fotografering |
Alle overflader både udvendigt og indvendigt blev gennemfotograferet med digitalt kamera (Olympus E500) Til det brug var det nødvendigt med en lift til de overordnede fotos. Hertil kommer en masse næroptagelser af de enkelte sten. |
 |
|
For at kunne samle alle disse fotos til en model, er det nødvendigt at kunne referere billederne sammen. Den opgave blev løst ved at anbringe over 1000 hvide filtpuder, dels på stenene, dels på små søm, som blev sat ned i græsset i et regelmæssigt mønster. |
 |
Computer bearbejdning
|
Billederne blev overført til en computer og behandlet i PhotoModeler, som så beregner filtpuder såvel som kameraernes placering i det tre-dimensionelle rum. |

|
|
De enkelte stens form er fremkommet ved en teknik, som hedder silhuetmetoden. Det giver en god tilnærmet form, som bliver ganske livagtig, når stenens får tildelt sin egen tekstur. |

|
Link |
Det spændenede projekt kan ses ved klik på linket til højre, hvor du udover 3 d modellen bl.a. kan tage en flyvetur over det omgivende kulturlandskab, prøve at bygge din egen jættestue og gå på opdagelse i fundene og fortidsminderne omkring Kongehøjen. |
www.kongehojen.dk |
|
|
|
|
|
|
|
|
|